De finska näringsrekommendationerna

Main Image
Rökt fisk med sallad

Läs även: Ärende om D-vitamin ››


Artikeln om näringsrekommendationerna är ursprungligen publicerad på våra sidor i januari 2014 med rubriken "De nya finländska näringsrekommendationerna har publicerats". Dessa rekommendationer är fortfarande i kraft, så vi publicerar texten på nytt något bearbetad och kompletterad:

Statens näringsdelegation publicerade år 2014 nya finska näringsrekommendationer. Rekommendationerna förnyas vart åttonde år som resultat av en lång nordisk planeringsprocess. I rekommendationerna, som är i kraft, finns inte stora förändringar i huvudlinjerna eller på näringsämnen jämfört med tidigare, men en ny sak är att man tar i beaktande kostens miljöpåverkan och att man ger rekommendationer angående minimimängden fysisk aktivitet per vecka. Rekommendationerna om nivån på kosten understryker vikten av kosten som helhet och regelbundna, dagliga val. Ett enskilt livsmedel eller kostfaktor försvagar eller förbättrar i allmänhet inte i sig den näringsmässiga kvaliteten, och det är meningslöst att följa upp enskilda näringsämnen. Bra mat smakar gott, är mångsidig och färggrann – och maten intas i lämpliga mängder så att energiintaget motsvarar energiförbrukningen.

  • Man bör äta rikligt med grönsaker, bär och frukt, åtminstone 500 g per dag. Till detta hör även svampar och baljväxter, råa och kokta.
  • Man bör dagligen äta fullkornsbröd med låg salthalt och andra fullkornsprodukter. Fullkornssäd är bl.a. källa för järn och selen. I rekommendationerna för de som följer vegansk kost nämns att ” man säkrar kvaliteten på proteinet allra bäst då man i kosten eller t.o.m. i enskilda rätter kombinerar baljväxter, fullkornssäd och nötter eller frön”.
  • Mjölkprodukterna är bra källa bl.a. för proteiner och kalcium samt speciellt D-vitamin. Flytande mjölkprodukter med låg fetthalt är bra att dricka ca halv liter dagligen, och man borde föredra ostar med låg fetthalt eller alternativ med låg fetthalt.
  • Man bör äta fisk 2–3 gånger per vecka och olika fisksorter. Fisken är också en bra källa för D-vitamin!
  • Man bör äta rött kött (nöt, gris, lamm) och köttprodukter högst 500 g per vecka (vikten avser tillrett kött som motsvarar 700-750 gram rått kött). Alternativ med låg fett- och salthalt bör väljas i första hand.
  • En lämplig mängd ägg per vecka är 2–3 stycken.
  • På brödet lönar det sig att breda växtoljebaserat margarin eller bredbart pålägg, till salladen väljer man oljebaserad dressing. Även nötter och frön är bra källor för omättat fett, och av de kan man avnjuta ca 2 msk per dag, av olika sorter.
  • Behovet av vätska är individuellt och en riktgivande mängd på drycker är ca 1–1,5 liter per dag i tillägg till vätskan som maten innehåller. Sockrade drycker bör man inte använda regelbundet. Den rekommenderade kosten innehåller annars också endast lite socker och salt.

"Mat ger hälsa! Finska näringsrekommendationer 2014" dokumenten och alla rekommendationer för bl.a. fullvuxna, gravida och de som ammar, barn och skolmat, beväringar, gamlingar och för vegansk kost hittar du på Eviras www-sidor ››