Ärende om D-vitamin

Main Image
Kalaa, maitoa ja kananmunia

Fastän vi fick njuta av en solig sommar, är det på hösten igen aktuellt att beakta kroppens D-vitamin intag.

D-vitamin bildas hos människan med solljusets inverkan på huden från våren till hösten, mest under sommarmånaderna. I sydligare länder säkrar solljuset ett tillräckligt intag av D-vitamin, men i Finlands förhållanden behöver vi också D-vitamin från maten. Den finns dock i få matvaror.

D-vitamin är en fettlöslig vitamin, som kroppen behöver i ämnesomsättningen. Vid brist på D-vitamin försvagas intaget av kalcium och fosfat. Ett tillräckligt intag av D-vitamin är viktigt också för t.ex. immunförsvaret, hjärtat och muskelstyrkan.

D-vitamin finns naturligt i fisk, ägg och skogssvampar, i andra livsmedel tillsätter man av den i t.ex. margariner och flytande mjölkprodukter. Fisk är också en bra källa för kalcium och D-vitaminen befrämjar intaget av kalcium!

  • Den bästa naturliga källan för D-vitamin är fisk. Avnjut fisk några gånger per vecka, byt fisksorter! Dagens D-vitaminmängd kan man få redan från ett fiskmål.
  • Du kommer väl ihåg, att via oss får du ett täckande sortiment av Arla-produkter, bl.a. över 20 mjölk- och mjölkdryckalternativ med tillsatt D-vitamin, då man räknar med novoboxarna av olika storlekar samt ESL- och UHT-behandlingarna?
  • Ägget innehåller D-vitamin 2,2 µg / 100 g, d.v.s. 44 % av det dagliga referensintaget. Äggets D-vitamin finns i äggulan, i äggvitan finns den inte alls.

Fråga din försäljare mera om Laitilas ägguleprodukter & om vårt Arla-sortiment!


    Visste du?