Asiaa D-vitamiinista

Main Image
Kalaa, maitoa ja kananmunia

Vaikka saimmekin nauttia aurinkoisesta kesästä, syksyn tullen on taas se aika, kun elimistömme D-vitamiinin saantiin on kiinnitettävä huomiota.

Ihmisillä D-vitamiinia muodostuu auringonvalon vaikutuksesta iholla keväästä syksyyn, eniten kesäkuukausina. Eteläisemmissä maissa D-vitamiinin saannin turvaa auringonvalo, mutta Suomen olosuhteissa tarvitaan myös ravinnosta saatavaa D-vitamiinia. Sitä on kuitenkin vain harvoissa ruoka-aineissa.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota elimistö tarvitsee aineenvaihduntaan. Jos D-vitamiinista on puute, kalsiumin ja fosfaatin imeytyminen heikentyvät. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös esim. immuunipuolustukselle, sydämelle ja lihasvoimalle.

Luonnossa D-vitamiinia sisältävät kalat, kananmunat ja metsäsienet, muista elintarvikkeista sitä lisätään mm. margariineihin ja nestemäisiin maitovalmisteisiin. Kala on myös hyvä kalsiumin lähde – ja D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä!

  • Paras luonnollisen D-vitamiinin lähde on kala. Nauti kalasta muutaman kerran viikossa, lajeja vaihdellen! Päivän D-vitamiinimäärän voi saada jo yhdestä kala-ateriasta.
  • Muistathan, että kauttamme saat kattavan valikoiman Arla-tuotteita, mm. yli 20 D-vitaminoitua maito- ja maitojuomavaihtoehtoa, kun mukaan lasketaan erikokoiset novoboxit sekä ESL- ja UHT-käsittelyt?
  • Kananmunassa on D-vitamiinia 2,2 µg / 100 g, siis 44 %:n osuus päivittäisestä saannista. Kananmunan D-vitamiini on keltuaisessa, valkuaisessa sitä ei ole lainkaan. Kysy myyjältäsi lisää munavalikoimamme keltuaistuotteista!


Lähteet: Pro Kala, Fineli & yhteistyökumppanimme


Lue myös: Suomalaiset ravitsemussuositukset ››


Tiesitkö?