Hälsoinfo

Fisk är riktig hälsomat. Ät mera fisk så får du mångsidiga näringsämnen i originalförpackning!

Hälsoeffekter

Våra produkter har framställts av förstklassig, färsk fisk, och har i undersökningar visat sig ha en hälsofrämjande effekt. Regelbundet fiskintag minskar risken för bl a hjärt- och blodkärlssjukdomar, och förbättrar sockertoleransen hos diabetiker. Hälsoeffekterna är betydligt större än eventuella nackdelar. Fisk innehåller många olika vitaminer, fettsyror och andra näringsämnen i originalförpackning.

Fisk är mångsidig, lättsmält och välsmakande mat, som är snabb att tillreda: en smaklig fiskmåltid är i bästa fall färdig på några minuter. De flesta fiskar innehåller endast lite energi och därför känner man sig lätt och mår bra efter en fiskmåltid.

Fisk är en utmärkt källa för fleromättade omega-3-fettsyror. Den är speciellt rik på eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA), men innehåller endast lite mättade fettsyror. Omega-3-fettsyrorna behövs för att hjärnan, hjärtat, blodkärlen, det centrala nervsystemet samt ögonen ska utvecklas och fungera. De har också en positiv inverkan på huden, lederna och den psykiska hälsan.

Fisk ger oss rikligt med D-vitamin som stärker benbyggnaden och förebygger osteoporos. Fiskens goda protein motsvarar till sitt näringsvärde proteinet i kött, ägg och mjölkprodukter. Fisk innehåller också många andra näringsämnen, såsom B12-vitamin, mineralämnen och selen.

Enligt rekommendationerna borde man äta fisk minst 2-3 gånger i veckan,  gärna olika fiskarter. Finländarnas fiskintag borde öka betydligt - de flesta äter fisk bara en gång i veckan eller mera sällan.