Terveellinen ruoka tuo hyvää mieltä

Monipuolisesta ateriasta on helppo tehdä terveellinen. Varsinkin kun sen valmistaa korkealaatuisista raaka-aineista, jotka maistuvat ja näyttävät hyvältä.

Ruuasta monipuolisesti ravintoaineita

Tuttu ruokaympyrä on hyvä opas terveellisen aterian koostamisessa. Kun valitsee kustakin ruoka-aineryhmästä terveellisiä vaihtoehtoja, voi nauttia myös juhlaruuista hyvällä mielellä.

Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä on hyvä syödä joka aterialla. Suositus on puoli kiloa eli kuusi kourallista päivässä. Kasvikset lisäävät annoksen volyymia ja keventävät ruokavaliota.

Täysjyvävilja on paras kuidun lähde. 6-9 palaa täysjyväleipää päivässä takaa riittävän kuidun saannin.

Vähän, mutta hyvää rasvaa

Proteiini on elimistölle välttämätöntä, ja suomalaiseen makuun sopii vähärasvainen liha. Eri lihojen rasvakoostumus on melko sydänystävällinen: siipikarjan lihan rasvasta yli 2/3 on pehmeää rasvaa, porsaan lähes suositusten mukaista, ja naudanlihan rasvastakin puolet on pehmeää. Näkyvän rasvan voi poistaa lihasta ruuanvalmistuksessa. Liha ei ime itseensä rasvaa kypsennettäessä, ellei sitä ole leivitetty.

Kala on verraton D-vitamiinin ja välttämättömien omega-3-rasvahappojen lähde. Maitotuotteista saa niihin lisättyä D-vitamiinia sekä kalsiumia. Maitotuotteissa on hyvä suosia pääasiassa vähärasvaisia vaihtoehtoja. Äskettäin julkaistujen uusien suositusten mukaan ilman D-vitamiinilisää selviävät vain ne 18-60-vuotiaat, jotka käyttävät D-vitaminoituja maitotuotteita ja syövät 2-3 kala-ateriaa viikossa.

Suomalaiset saavat ruokavaliostaan liian vähän pehmeää rasvaa. Kun käyttää ruuanvalmistuksessa ja salaatinkastikkeena öljyä, varmistaa pehmeiden, sydänystävällisten rasvojen saannin. Rypsiöljyn rasvahappokoostumus on lyömätön! Neitsytöljyt eli kylmäpuristetut kasviöljyt ovat valmistukseltaan luonnonmukaisimpia ja ovatkin luonteva ja muodikas lisuke salaatteihin.

Mausteilla makuja suolan sijaan

Miten vähentää elimistöä rasittavan suolan määrää mausta tinkimättä? Vähitellen. Mausteilla, pippureilla ja yrteillä voi monissa ruokalajeissa vähentää suolan kokonaismäärää maukkauden kärsimättä. Kokeile myös erilaisia mausteseoksia ja mausteöljyjä. Sitruunan ja limetin happamuus korostaa suolan makua.

Keinotekoiset aromivahventeet, kuten natriumglutamaatti, on poistettu monista tuotteista.

Korkealaatuisista raaka-aineista saa helposti herkullista ja terveellistä ruokaa, joka on ilo silmälle ja koko elimistölle.