Sydänliitto suosittaa syömään kalaa 2-3 kertaa viikossa!

Sydänliitto julkisti 4.10.2010 uudet, terveyden ja ravitsemuksen ammattilaisille kirjoitetut ravitsemussuosituksensa. Suositukset pohjautuvat kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusnäyttöön ja ne on tehty asiantuntijatyönä.

Sydänliiton Ravitsemussuosituksen mukaan n-3-sarjan rasvahappoja tulisi saada vähintään 1 % päivän kokonaisenergiamäärästä.

Kaksi-kolme viikottaista kala-ateriaa (mielellään rasvaista kalaa) varmistaa osaltaan riittävän n-3-rasvahappojen saannin.

N-3-sarjan monityydyttymättömät rasvahapot ovat useissa tutkimuksissa osoittautuneet sydänterveyden kannalta erityisen edullisiksi. Tutkimusnäytössä todetaan, että runsas kalan rasvojen (EPA ja DHA) saanti

  • pienentää veren triglyseridipitoisuutta
  • vähentää verihyytymien (veritulpan) vaaraa
  • saattaa vähentää rytmihäiriötaipumusta
  • vähentää ja saattaa ehkäistä sydänperäisiä äkkikuolemia ja uusien sydäninfarktien ilmaantuvuutta
  • pienentää aterian jälkeistä veren rasvapitoisuuuden nousua
  • voi alentaa kohonnutta verenpainetta

Kalassa on myös runsaasti D-vitamiinia ja kala sisältää vain vähän kovaa rasvaa. Kala useimmiten myös korvaa laadultaan kovempaa rasvaa sisältävää ruokaa. Kalasta saatavat terveyshyödyt ovat suuremmat kuin niiden sisältämien vierasaineiden mahdolliset terveyshaitat, joita voi vielä minimoida syömällä vaihdellen eri kalalajeja.

Lähde: www.sydanliitto.fi