Beneris-tutkimus: Suomalaisten kannattaa lisätä kalansyöntiä

Kalaa kannattaa valita nykyistä useammin lautaselle, sillä kalasta on terveyshyötyä kaikenikäisille. Tämän vahvistaa viidessä Euroopan maassa toteutettu Beneris-projekti. Kalan terveysvaikutusten takana ovat erityisesti omega-3-rasvahapot ja D-vitamiini. Parhaita ja suositeltavia omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat lohi, kirjolohi ja pienikokoiset silakat.

Suomessa, Tanskassa, Espanjassa, Irlannissa ja Alankomaissa toteutettu Beneris-projekti tukee hyvin suurista väestötutkimuksista saatuja tuloksia kalan terveellisyydestä. Vakuuttavin näyttö on kalaruoan hyödyistä sydänterveydelle.

- Kalansyönnistä on etua kaikenikäisille. Sen hyödyt tulevat parhaiten esille iän karttuessa, kun sydäntautiriski nousee. Kalansyönnin edut näkyvät selvimmin vältettyinä sydän- ja verisuonisairauksina, kertoo Olli Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Kala-ateria vähintään kahdesti viikossa

Leinon mukaan kalansyönnin terveysvaikutusten kirjo on laaja, ja kalansyönnillä useita potentiaalisia hyötyjä, jotka välittyvät useiden eri ravintoaineiden kautta.

Kalan terveyshyödyt saa, kun nauttii kalaa säännöllisesti. Leinon mukaan useissa tutkimuksissa on todettu, että jo muutama viikottainen kala-ateria pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin merkittävästi.

- Hyvä muistisääntö kalansyöntiin on nauttia kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa ja vaihdellen kalalajeja, Leino tiivistää.

Kalankäyttöä kannattaa lisätä, sillä useimmat suomalaiset syövät kalaa vain kerran viikossa tai harvemmin.

Kala on paras omega-3-rasvahappojen lähde

- Kala on tärkein välttämättömien rasvahappojen lähde. Suomalainen saa suurimman osan omega-3-sarjan EPA- ja DHA-rasvahapoista nimenomaan kalasta. Oma keho ei pysty näitä rasvahappoja tehokkaasti tuottamaan vaan ne on saatava ruoasta, Leino sanoo.

Kalan rasvalla on lisäksi keskushermoston kehitystä edistävä ja ylläpitävä vaikutus. Leinon mukaan kalasta saatavat DHA-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä kehittyvälle sikiölle.

- Beneris-tulokset vahvistavat jo aikaisempaa tietoa siitä, että myös raskaanaolevien olisi hyödyllistä syödä ainakin kahdesti viikossa niukasti elohopeaa sisältävää kalaa. Näitä ovat muun muassa siika, muikku, lohi ja kirjolohi.

Kalasta myös päivän D-vitamiinipitoisuus

Runsaan omega-3-rasvahappopitoisuuden lisäksi kala on ylivoimaisesti paras luonnollisen D-vitamiinin lähde. Lähes kaikki kalat sisältävät paljon hyvin imeytyvää D3-vitamiinia.

- D-vitamiinilla on useita potentiaalisia terveysvaikutuksia, ja se on varsinainen monihyötyaine ja siksi intensiivisen tutkimuksen kohde. Tämä on toinen syy suositella kalansyönnin lissämistä, Leino sanoo.

Jo yhdestä kala-ateriasta saa suositeltavan päivitääisen D-vitamiiniannoksen. Erityisen runsaasti D-vitamiinia sisältävät kuha, siika ja silakka.

Beneris-projektissa mallinnettiin laajassa tutkimusaineistossa eri-ikäisten suomalaisten kalansyöntiä taustamuuttujineen ja vertailtiin kalasta saatavien hyödyllisten ravintoaineiden ja mahdollisten vierasaineiden terveysvaikutuksia. Lasketut hyödyt yliitivät haitat.

Nauti kalaa ainakin kahdesti viikossa:

  • Kala on paras luonnollisen D-vitamiini lähde.
  • Pehmeä rasva on hyväksi sydämelle. Lisäksi kalan omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä aivoille ja keskushermostolle.
  • Kalan proteiini on hyvälaatuista ja monipuolista.
  • Kalasta saat myös B-ryhmän vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita.

Lisätietoja:
Beneris-tutkimus, THL, tutkija Olli Leino