Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset on julkaistu

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on julkaissut uudet suomalaiset ravitsemussuositukset. Suositukset uusitaan joka kahdeksas vuosi pitkän pohjoismaisen suunnitteluprosessin tuloksena. Uusissa suosituksissa ei ole isoja muutoksia päälinjoissa eikä ravintoainetasolla. Uutena asiana suosituksissa huomioidaan ravinnon ympäristövaikutukset ja annetaan ohjeet viikoittaiselle minimiliikuntamäärälle.

Ruokatason suositukset korostavat terveyttä edistävän ruokavalion kokonaisuutta ja säännöllisten, jokapäiväisten valintojen merkitystä. Yksittäinen elintarvike tai ravintotekijä ei yleensä sinällään selvästi heikennä tai paranna ruokavalion ravitsemuksellista laatua. Hyvä ruoka on maukasta, monipuolista ja värikästä. Ruokaa syödään sopivasti niin, että energian saanti vastaa kulutusta. Yksittäisten ravintoaineiden tarkkailu on tarpeetonta. Apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta on ollut mukana pohjoismaisten suositusten laadintatyöryhmässä ja hän on esittänyt huolensa suomalaisten viimeaikaiseen hiilihydraattikammoon liittyen: "Ravitsemustiede on kohtuutiedettä. Hiilihydraatteja on vähennetty viime aikoina väärällä tavalla, kun täysjyväviljan käyttö on vähennetty ja sitä on korvattu sokeripitoisilla tuotteilla".

Uusien suositusten mukaan:

  • Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, ainakin 500 g päivässä. Myös peruna kuuluu päivittäiseen ruokavalioon.
  • Vähäsuolaista täysjyväleipää ja muita täysjyväviljavalmisteita on suositeltavaa syödä päivittäin.
  • Rasvattomia ja vähärasvaisia nestemäisiä maitovalmisteita on hyvä juoda päivittäin noin puoli litraa ja ruokavaliota voi täydentää vähärasvaisella ja vähäsuolaisella juustolla.
  • Kalaa tulisi syödä 2-3 kertaa viikossa.
  • Punaista lihaa (nauta, sika, lammas) ja lihavalmisteita tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsäpaino) viikossa ja niistä suositaan vähärasvaisia ja -suolaisia vaihtoehtoja.
  • Leivälle kannattaa sipaista kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä.
  • Salattiin kuuluu öljypohjainen kastike.
  • Suositeltava ruokavalio sisältää vain vähän sokeria ja suolaa. Suolan saantisuositusta on uusissa suosituksissa edelleen tiukennettu.

Uudet suositukset ja niiden tietopaketti löytyy Valtion ravitsemusneuvottelukunnan www-sivuilta.

Ajankohtaista

23.03.2016
27.11.2014
21.08.2014