Kala on suomalaisten paras luonnollisen D-vitamiinin lähde

Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin elimistömme D-vitamiinin saantiin on kiinnitettävä huomiota. Ravinnon D-vitamiini on meille välttämätöntä, koska auringonvaloa ei ole riittävästi iholla muodostuvan D-vitamiinin saantiin. Päivän D-vitamiinimäärän voi saada jo yhdestä kala-ateriasta. Kaloissa on paljon D-vitamiinia ja erityisen runsaasti sitä sisältävät kuha, siika ja silakka. Huomionarvoista on, että kalan D-vitamiini on hyvin imeytyvää D3-muotoa. Katso sivun alhaalta liitetiedostosta lisätietoa kalojen sisältämistä D-vitamiinipitoisuuksista.

D-vitamiinilla on monta hyvää terveysvaikutusta, mutta parhaiten siitä hyötyy luusto. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä, luuston normaalia kasvua ja kehitystä. Kala on myös hyvä kalsiumin lähde. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös immuunipuolustukselle, sillä hyvä D-vitamiinitaso vähentää flunssaa ja ylähengitystien infektioita. Runsaalla D-vitamiinin saannilla on myös yhteyttä hyvään lihasvoimaan ja fyysiseen suorituskykyyn.

D-vitamiinista on hyötyä myös sydämelle ja se saattaa ehkäistä sydän- ja verisuonitautien syntyä. Verenpaineen säätelyjärjestelmään ja tulehdusreaktioiden ehkäisyyn D-vitamiinilla on osoitettu olevan suotuisia vaikutuksia.

Nauti kalaa ainakin kahdesta kolmeen kertaa viikossa!

Lähde: Pro Kala

Ajankohtaista

23.03.2016
27.11.2014
21.08.2014